Reszponzív logók – gyorstalpaló

Logótervezésnél gyakran felvetődik (s általában mi vetjük fel a klienseknek) a reszponzivitásban való gondolkodás. Ismerős lehet a fogalom a weboldalak világából: ezeknél az a cél, hogy különböző készülékeken (és felbontásban) átrendeződjön az oldal szerkezete, hogy mindig ugyanolyan kielégítő vizuális élményt nyújtson. Röviden: mobilon nem ugyanúgy jelenik meg egy reszponzív weboldal, mint egy számítógépes böngészőben. Ez fontos a kezelhetőség és dizájn miatt is. Logótervezésnél is hasonló az alapgondolat, ám a kivitelezésben eltérések vannak.

Ha a Wikipédia meghatározásából indulunk ki (A logó egy cég, szervezet, áru vagy szolgáltatás azonosítására szolgáló egyedi, jól felismerhető jel. A logó elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés megkönnyíti a tájékozódást a piac szereplői között…), körvonalazódik a logók két legalapvetőbb jellemvonása: egyedi, felismerhető. Az esztétikai szépség nem mindig szerepel a legelső szempontok között, ez viszont nem azt jelenti, hogy erre ne fektetnénk hangsúlyt. A legfontosabb azonban az, hogy a logó világosan és egyértelműen, *minden felületen* és környezetben azonosítsa a márkát. Így lesz belőle az arculatfejlesztés legmeghatározóbb lépése és a marketing legszembetűnőbb eleme. Az elmúlt néhány évben nagyon sok márka alakította át logóját, hogy az offline és online felületeken, mindenféle méretben és felbontásban jól működjön, elegáns és felismerhető legyen: itt érkeztünk el a reszponzivitáshoz. Ez elsődlegesen arról szól, hogy különböző logóverziókat használunk, s arra törekedünk, hogy az azt felépítő elemek egyenként is megállják helyüket, továbbá, hogy ikonizálhatóak legyenek.

Source: diony.co.uk

A fenti kép tökéletesen bemutatja, hogy miről is szólnak a reszponzív logók. Bár nem minden esetben van értelme három szinten át “butítatni a logót”, de két változatot mindenképpen tanácsos elkészíteni: a teljes logót és az ikonizált verziót. Az előbbit lehet minden olyan felületen használni, ahol az kifér, elfér, kiolvasható és nem bonyolítanak a részletek. Az utóbbi pedig jól működik közösségi médiában profilképként, alkalmazásban ikonként s egyéb olyan helyezetekben, amikor kis képernyőn vagy kis helyen kell megjeleníteni. Ahhoz, hogy az ikonizált verzió jól működjön, ez az alap logóból kell legyen kiragadva s olyan elemnek kell lennie, ami meghatározó, s akár felirat vagy egyéb magyarázat nélkül is megállja a helyét. Számtalan elv (minimalizmus, letisztultság, stb.) van, ami segíthet egy logót abban, hogy teljesítse küldetését, de napjainkban a reszponzivitás az egyik legnépszerűbb ezek közül.

Comments

Megosztás
István Jakab

István Jakab További írások.

Co-Founder and Creative Director